Wanneer je beschikt over een website is het belangrijk om hier bezoekers op te krijgen. Hier moet je wel wat voor doen, namelijk zoekmachine optimalisatie. Zoekmachine optimalisatie is letterlijk het verbeteren van de zichtbaarheid en rangschikking van een website. Het doel hiervan is om meer relevant verkeer naar de website te trekken. Hier zijn een aantal handige trucjes voor, je leest er hier een aantal!

Tips voor zoekmachine optimalisatie

  • Doe een grondig zoekwoorden onderzoek. Kom erachter wat relevante zoekwoorden en zinnen zijn die te maken hebben met jouw bedrijf en de inhoud van je website. Je kan hier hulpprogramma’s voor gebruiken, om zoekvolume, concurrentie en gerelateerde zoektermen te analyseren. Deze zoekwoorden kun je verwerken in je website-inhoud, paginatitels, metabeschrijvingen en kopteksten.   
  • Het optimaliseren van je website is ook een goede stap. Zorg dat de laadsnelheid goed is, dat de website functioneert op mobiele apparaten, dat de URL structuur simpel is en dat de interne linkstructuur logisch ingericht is. 
  • Hoe beter de content, hoe hoger je zal scoren. Zorg dat je waardevolle inhoud creëert die aansluit bij de behoeften en interesses van je doelgroep. Het maken van informatieve blogposts, boeiende video’s, nuttige infographics zijn tools die je kan gebruiken om de aandacht van je doelgroep te trekken. Zorg ervoor dat het uniek en gemakkelijk leesbaar is. Zo blijf je je onderscheiden van je concurrentie. 
  • Een heel belangrijke factor is het verkrijgen van backlinks. Een backlink is een hyperlink op een externe website die verwijst naar jouw website. Backlinks is belangrijk voor zoekmachine optimalisatie. Ze moeten wel afkomstig zijn van betrouwbare en relevante bronnen. 
  • Een goede gebruikerservaring zorgt ervoor dat gebruikers graag terugkomen. Je kan dit regelen door de site makkelijk navigeerbaar te maken, te zorgen voor duidelijke en logische menu’s, gebruik te maken van interne links, en het optimaliseren van je website voor mobiele apparaten. 

Optimalisatie door een professional laten doen

Als je website een hoge zoekpositie heeft betekent dit dat je website wordt weergegeven in de top resultaten van zoekmachines. Wanneer gebruikers relevante zoektermen invoeren die te maken hebben met jouw bedrijf, zullen ze eerder uitkomen op jouw website wanneer je hoog gerankt staat, dan dat je op pagina 925 staat. Een hoge zoekpositie impliceert dat je website goed scoort in de niet betaalde zoekresultaten, wat gunstig kan zijn voor je online zichtbaarheid en het aantrekken van organisch verkeer! Het kan best een ingewikkelde zaak zijn, daarom is het soms makkelijker om het uit te besteden aan professionals. Zij hebben alle kennis en expertise in huis om jouw website naar een hoge ranking positie te brengen!